Posty napisane w Listopad, 2012

Pić, ale jak i co?

Dodane przez na lis 30, 2012 w Zdrowie | 0 komentarzy

Większość ludzi pije jej za mało i nieregularnie. Zwykle sięgamy po nią dopiero wtedy, gdy jesteśmy bardzo spragnieni. Pochłaniana gwałtownie woda bardzo obciąża układ krążenia, a w dodatku szybko wydalana jest z organizmu. Wodę należy pić powoli i systematycznie. Nie tylko wtedy, gdy odczuwamy pragnienie, ale także na zapas, by organizm w razie potrzeby uzupełni) jej zapas. Lekarze twierdzą, że gdy zaczynasz odczuwać pragnienie, to znaczy, że już nastąpiło niewielkie odwodnienie organizmu. Nie czekaj więc, aż zaschnie ci w ustach. Miej wodę zawsze pod ręką – w torebce, w pracy, w samochodzie. Tak, jak robią to modelki. Nigdy nie rozstają się z butelką mineralnej. Popijają ją małymi łykami przez cały dzień. Bo woda oczyszcza, upiększa, odżywia skórę i leczy.

W sklepach jest wiele rodzajów wód, różniących się składem i właściwościami, dlatego zapoznajmy się z nimi, aby wiedzieć jaka woda będzie dla nas najlepsza:
- Stołowe (np. Helena, Bonagua). To po prostu bardzo czyste wody ze śladową ilością minerałów. Często są sztucznie mineralizowane. Można ich używać do parzenia herbaty lub gotowania zupy.
- Mineralne (np. Nałęczowianka, MulWita). Czerpane z najgłębszych partii podziemnych źródeł, do których nie przenikają szkodliwe substancje, ich czystość mikrobiologiczna jest więc bezdyskusyjna. Wszystkie wody mineralne mają ten sam skład minerałów, różni się tylko ich ilość.
- Źródlane (Mazowszanka, Żywiec Zdrój, Vi-talinea). Wydobywane z płytszych warstw podziemnych, zwykle o niskiej zawartości składników mineralnych, czasami więc są sztucznie mineralizowane. Ich skład może podlegać wahaniom i nieco różnić się od podanego na etykiecie.
- Lecznicze (Zuber, Jan, Wielka Pieniawa) i ze specjalnych źródeł. Mają ściśle określoną zawartość poszczególnych składników mineralnych. Charakteryzują się też silnym aromatem i zdecydowanym smakiem. Można je kupić w sklepie w butelce lub kartonie. Uwaga, regularnie pić wody lecznicze można po konsultacji z lekarzem!

Czytaj więcejTagi , , , ,

Woda dla organizmu

Dodane przez na lis 22, 2012 w Zdrowie | 0 komentarzy

Dawno, dawno temu starożytny filozof, Tales z Miletu, szukając początków świata, doszedł do wniosku, że „wszystko, co żyje, jest wilgotne, a do przetrwania potrzebuje wody Kiedy jej nie ma-wysychał umiera”. Podobnie jest z naszym organizmem – by wszystkie procesy życiowe i reakcje chemiczne przebiegały bez zakłóceń, trzeba pić. Bez jedzenia możesz bowiem przeżyć nawet miesiąc, bez wody – najwyżej kilka dni. Czy wiesz, że organizm człowieka w 70 proc. zbudowany jest z wody? Nie jest rozmieszczona równomiernie, najwięcej wody znajduje się we krwi, nerkach, sercu i płucach. To dzięki niej nasz organizm może prawidłowo funkcjonować każdy z nas potrzebuje jej do:
- Oddychania. To dzięki niej krew jest odpowiednio rozcieńczona i może transportować tlen oraz inne składniki odżywcze do wszystkich komórek ciała.
- Trawienia – znajduje się w ślinie, soku żołądkowym i jelitowym oraz w żółci. Pomaga pozbyć się szkodliwych resztek z organizmu – bez niej układ pokarmowy nie mógłby usunąć moczu i kału.
- Reguluje ciśnienie tętnicze, temperaturę ciała.
- Podnosi odporność.
- Chroni i nawilża błony śluzowe, gałkę oczną, rdzeń kręgowy, włosy.
- Dzięki wodzie skóra jest wilgotna i gładka, a tkanki i narządy dobrze odżywione.
- No i jest niezbędna do myślenia. Dzięki niej krew może dostarczyć mózgowi odpowiednią ilość tlenu, by ten mógł funkcjonować.
Człowiek podczas doby traci 2-2,5 litra wody. Kiedy jej brakuje, błony śluzowe wysychają i przestają być naturalną barierą dla drobnoustrojów. Również mózg jest wtedy mniej ukrwiony, spada więc zdolność koncentracji, pojawiają się zaburzenia pamięci, uporczywe bóle głowy kłopoty z trawieniem, zaburzenia pracy serca.

Bilans, oczywiście, musi wyjść na zero. Ilość wody, jaką wypijasz, musi równać się ilości, jaką wydalasz z moczem, potem oraz podczas oddychania. Jeżeli więcej wody tracisz niż przyjmujesz, twój organizm z pewnością zacznie w końcu czerpać ją z zapasów. Pierwsze objawy odwodnienia to suchość skóry dłoni i w miejscach za uszami. O nieprawidłowym bilansie wody świadczy też gęsty mocz o intensywnym, nieprzyjemnym zapachu. To znak, że czas, byś sięgnęła po wodę. Ile powinnaś wypić? Dziennie potrzebujesz co najmniej 1,5 litra wody. Jesteś przekonana, że nawet przekraczasz tę normę: dwa kubki kawy, cztery filiżanki herbaty. 3 szklanki kompotu. No i jeszcze zupa. To nawet więcej niż półtora litra. Nieprawda! Czarna herbata i kawa hamują wydzielanie wazopresyny
- hormonu odpowiedzialnego za zatrzymywanie wody w organizmie. Jeśli więc chcesz, by twój organizm funkcjonował bez zarzutu
- skóra była gładka, na udach nie odkładał się cellulit, a żołądek sprawnie pracował, oprócz kawy i herbaty pij czystą wodę. Najlepiej mineralną. Woda z kranu zawiera bowiem związki chemiczne, które nie ulegają zniszczeniu nawet po przegotowaniu. Dietetycy zalecają, aby dziennie wypijać co najmniej 2 litry płynów, w tym 1,5 litra wody. Zawarte w niej minerały (magnez, wapń, jod) są łatwo przyswajalne i uzupełniają niedobór niektórych składników mineralnych w diecie. Jednak nadmiar niektórych związków może szkodzić, nie jest więc prawdą, że im więcej minerałów w wodzie, tym lepiej. Specjaliści zalecają wodę nisko i średnio zmineralizowaną, o małej zawartości sodu. Mogą ją pić bez ograniczeń nawet osoby z nadciśnieniem, chorobami układu krążenia i chorobami nerek.

Czytaj więcejTagi , , ,